Designere i 4. klasse.
Nogle børn på 4. klassetrin var i forårets 2002 testpiloter på et undervisnings- materiale, som førte dem igennem en arbejdsproces, der startede med en god ide og endte med en fiks og færdig sweatshirt - selvgjort selvfølgelig. Undervisningsmaterialet er beregnet til at kunne bruges fra 4. klassetrin og opefter. Materialet blev afprøvet i samarbejde med SFO Hjerter To. Materialet kombinerer færdigheder, som børnene har erhvervet i en række af skolens fag. Der skal læses for at følge materialets instrukser (dansk), der skal arbejdes med et billedligt udtryk (billedkunst), der skal anvendes talbehandling til konstruktion af mønstre (matematik), der skal syes (håndarbejde), og så skal det hele præsenteres til sidst (drama). Først lavede børnene en temakollage til inspiration og aflæste den for stemninger og humør, før de gik videre til skitsetegning via fotos af dem selv i positurer, der formidlede temaets grundstemning. |
I den ene ende af temaskalaen var der gang i gys og gru
i tegneserieverdenen, og i den anden ende handler det om hjerter og søde
yndlingsdyr. Og så var der nogen, der tog udgangspunkt i de helt
klassiske tegneserier, og dem der havde blik for naturskønne steder
på kloden.
Kollagernes humør og tema blev gengivet i børnenes kropssprog, og der opstod mange varianter. Somme tider var udtrykket lige til at gå til, og andre gange måtte der gøres plads til flere forslag.
Og så skulle der tegnes skitser. Skitserne blev tegnet på basis af fotografierne, der i mellemtiden var blevet forvandlet til en slags påklædningsdukker. |
Der blev eksperimenteret med proportioner, farver og
dekorationer, og når den endelige model var valgt, blev der lavet
en omhyggelig arbejdstegning af kreationen.
Og så kom turen til at lave det mønster,
sweatshirten skulle klippes efter. Først blev der konstrueret en
grundform efter en fælles opskrift, der byggede på børnenes
egne mål og designets proportioner i forhold til kroppen.
|
Efter grundkonstruktionerne forgrenede materialet sig,
så børnene arbejdede videre med konstruktioner, der var målrettet
til deres personlige design.
Nogle arbejdede med ribkanter ved halsen, andre skulle have kraver på, og kraverne var somme tider høje og opretstående og somme tider brede og fladtliggende. Og så var der dem, der foretrak en hætte. Ærmeafslutningen var heller ikke nogen selvfølge, for der kunne være alt lige fra trompetfacon til elastik i en løbegang. De fleste valgte en form for udsmykning af sweatshirtens store flader, så der skulle også laves mønster til applikationer og 'diamant' ornamenter. Og så var det tid til at få noget stof mellem
hænderne.
|
...................... og så kom triumferne i hus
en ad gangen .......
Link til hovedsiden for tilskæring Link til gratis undervisningsmateriale om at lave hætter Link til forsiden for Høskuldsson Design |