Treenighedskirkens fire messehageler er alle lavet af bomuldssatin. De kulørte felter er håndsyet ned på en sort bund, der mellem felterne ses som en sort ramme, svarende til blyindfatningen i en mosaikrude. Det er kirkens store, trekantede mosaikruder, der er det dominerende i rummet, og messehagelerne er komponeret til at arbejde sammen med ruderne.
Rygmotiver på de fire messehageler er identiske, mens forsidemotiverne
skifter fra den ene liturgiske farve til den anden.
Den hvide messehagel bruges første søndag i Advent, Juledag
og til Påske. Den hvide farve er i liturgien forbundet med renhed
og fest, og den kan derfor også anvendes ved andre særligt
festlige anledninger.
Den hvide messehagels forsidemotiv er Den Gode Hyrde. |
Den grønne messehagel er den der oftest anvendes - den der bruge
i hele Trinitatistiden samt, når ingen af de andre tre farver er
påkrævede.
Forsidemotivet på den grønne messehagel er Vandringen På Søen |
Rød er liturgisk forbundet med blod og ild, og farven anvendes
2. Juledag (Sankt Stefans Dag) og i Pinsen.
Motivet på den røde messehagels forside er Jesu Dåb. |
Violet er farven i forbindelse med bod, og den anvendes de tre sidste
søndage af adventstiden, i fastetiden og Store Bededag.
Motivet på forsiden af den violette messehagel er Nedtagelsen Af Korset. |
De fire messehageler er tegnet i årene 1980-1981, og de er blevet
fremstillet i perrioden 1982 - 1986. Stoffet til den violette messehagel
er indfarvet af Inger Øster, mens stoffet til de øvrige messehageler
er indfarvet af Conny Katharina.
Link til side om arbejdet med at lave et udkast til et apsiskrucifiks
i Treenighedskirken.
Link til Treenighedskirkens
hjemmeside.
Link til hovedsiden om Kirkekunst.
Link til forsiden for Høskuldsson Design.
Kontakt.