Aastrup Kirke
i Glejbjerg, ca. 25 km øst for Esbjerg indviede i 1994 et nyt kortæppe,
tegnet af Karen Margrethe Høskuldsson og udført af lokale
borgere. Udgangspunktet for opgaven var, at kortæppet skulle være
tegnet til netop Aastrup Kirke, og det skulle fremstilles som stramajbroderi
af menighedens medlemmer.
Kirkens altertavle i bruskbarok, med en fremstilling af den sidste nadver
som centralt motiv, gav inspiration til motiverne i tæppet: brød,
fisk og vin anbragt på 12 'pladser' langs knæfaldets runding.
De 12 motivsamlinger er anbragt på baggrund, der giver illusionen
om bunden i en flettet kurv. Som centralt motiv på tæppet er
nogle kornaks flettet ind i 'kurven', så de danner et X (det græske
K) og den lodrette del af P (det græske R), der tilsammen danner
et Kristussymbol. Buen i P'et dannes af en fisk, der 'er stukket af' fra
en af de 12 'pladser'.
De relieffer, der er udskåret i kirkens altertavle gav inspirationen
til at give kortæppet en plastisk virkning, så det ser ud som
om der rent faktisk er tale om genstande, der ligger på en flettet
bund. Et sydvendt vindue i kirkens kor er brugt som den 'lyskilde', der
får skyggerne til at samle sig på genstandenes nordside.
Farveholdningen er afstemt efter de hovedsageligt rødlige og brunlige
toner i korets murstengulv og farveholdningen i altertavlen, så tæppet
indgår som en naturlig del af rummets udsmykning på tværs
af tidsperioder.
Efter godkendelse af det skitserede oplæg blev motivet tegnet op
som mønster på kvadreret papir (2 x 2 mm) med en signatur
for hver af de over 40 farvenuancer, så det var lige til at følge
for de udøvende. Tæppet blev broderet på tre baner stramaj,
der til sidst blev syet sammen til et helt tæppe.