MÅLTAGNING
Udskriv målskemaet (klik her for at komme til måskemaet) og udfyld det efter nedenstående anvisning. For at få et godt resultat er det vigtigt at anvisningen følges nøje, da det materiale du modtager er baseret på de mål du oplyser!

Måltagningen er udgangspunktet for tilskæringen, og jo mere præcist målene er taget, desto større er chancen for at mønstrene kommer til at passe og ikke skal rettes ret meget til. Målene bør tages så tæt på kroppen som muligt. Det vil i princippet sige, at målene skal tages direkte uden på undertøjet. Vær opmærksom på hvilken BH, du har på, når målene tages! Hvis du netop den dag har en BH på, der løfter barmen højt, vil grundmønstrene afspejle den facon - og hvis du normalt bruger en langt mindre løftende BH, vil mønstrene ikke passe særlig godt til den form og placering, barmen får.

Man kan ikke tage mål på sig selv! Du skal finde én, der kan tage målene på dig, mens du selv bare står helt stille. Du skal huske, at du ikke må kigge ned eller vride dig, mens du bliver målt. Bare en lille bøjning af kroppen, ændrer målene, så det gælder om at stå helt normalt med din sædvanlige holdning. Og så skal I have god tid, så I kan tage nogle mål om, hvis der er nogle tal der ser “underligt” ud. På målskemaet kan du se at der er en del mål, der skal tages både på venstre og højre side af kroppen. Det er fordi, det er meget usædvanligt at finde mennesker, der er helt symmetriske, og de skævheder, der er i kroppen skal der tages højde for i mønstrene, hvor det er nødvendigt for en god pasform.

Alle målene er glatte mål. Det vil side, at målebåndet lægger sig lige på kroppens overflade og altså hverken strammes til eller lægges så løst, at der er plads til et putte en hånd imellem kroppen og målebåndet.

Placering af talje- og hoftebånd.
Start med at lægge smalle bændler omkring kroppen tre forskellige steder.
 
Det første lægges ret stramt omkring taljen. Hvis du er timeglasformet, er taljen ikke spor svær at finde, men hvis du er æbleformet vil den naturlige talje foran tit være en del højere oppe end den er i siden og bagpå. Taljebåndet er ikke nødvendigvis et udtryk for, hvor taljen skal placeres på dine færdige mønstre - det markerer din krops smalleste sted, som skal afspejles i dine grundforme. Taljebåndet behøver altså ikke at sidde vandret for at sidde rigtigt! Er du i tvivl om placeringen, så prøv at lægge båndet, så det er ud for albuerne i siderne. Saml båndet til en (stram) ring med en knappenål og sæt pegefingrene ind under båndet, mens fingrene køres rundt om kroppen. Herved vil taljebåndet automatisk lægge sig omkring den naturlige talje, altså det sted, hvor kroppen er smallest.

Det andet bånd lægges vandret omkring kroppen ud for hoftebenet. Dette sted kaldes HOFTE 1. Saml båndet til en ring med en knappenål, og sæt det eventuelt fast i undertøjet med et par nåle, hvis det har svært ved at blive siddende helt vandret.

Det tredje bånd lægges på samme måde vandret omkring det bredeste sted på hofterne.  Dette sted kaldes HOFTE 2. Hos de fleste kvinder ligge dette sted øverst på lårene, men ingen regel uden undtagelse. Nogle kvinder er faktisk bredere omkring HOFTE 1  end de er omkring HOFTE 2. Hvis din facon er sådan, at man er i tvivl om, hvor dette sted skal findes, vil jeg foreslå, at båndet placeres ca. 22 cm under taljen.
 
Mål nr. 1: (L) Legemshøjden.
Dette er det lodrette mål fra isse til fodsål. Det måles op ad en væg eller lignende, mens du står på flade fødder uden sko på.
Mål nr. 2: (BV) Brystvidden.
Dette er det vandrette mål hele vejen rundt om kroppen ud for det højeste sted på brystet. Hjælp eventuelt med til at holde målebåndet på plads foran, mens hjælperen koncentrerer sig om, at holde målebåndet vandret på ryggen. Det vil nemlig gerne “synke” lidt på ryggen, hvis det kan få lov.
Mål nr. 3: (VUB) Vidden under brystet.
Dette er de vandrette  mål hele vejen rundt om kroppen lige under brystet. Hjælp eventuelt med at holde målebåndet på plads foran lige som ved mål nr. 2. 
Mål nr. 4: (TV) Taljevidden.
Læg målebåndet lige oven på det taljebånd, der blev lagt rundt om kroppen fra starten. Det vil sige, at hvis taljebåndet ikke går vandret, så skal målebåndet heller ikke gøre det.
Mål nr. 5: (HV1) Hoftevidde 1.
Læg målebåndet lige oven på det øverste af hoftebåndene - altså vandret rundt om kroppen.
Mål nr. 6: (HV2) Hoftevidde 2.
Læg målebåndet lige oven på det nederste af de to hoftebånd - altså vandret rundt om kroppen.
Mål nr. 7: (HHV1) Højden af hoftevidde 1.
Dette er det lodrette mål på ryggen mellem taljebåndets nederste kant og det øverste hoftebånds nederste kant. 
Mål nr. 8: (HHV2) Højden af hoftevidde 2.
Dette er det lodrette mål på ryggen mellem taljebåndets nederste kant og det nederste taljebånds nederste kant.
Mål nr. 9: (RB) Rygbredden.
Dette mål går vandret hen over ryggen fra “fold” til “fold”. “Folden” er dér, hvor armene stikker af fra kroppen.
Mål nr. 10: (RH) Ryghøjden.
Denne måles lodret ned ad rygraden fra 7. nakkehvirvel til højden af armhulerne. For at finde den nøjagtige højde af armhulerne kan man lægge to små linealer eller lignende vandret helt oppe i armhulerne og så lige lægge et bånd vandret mellem dem. Der, hvor dette bånd krydset rygraden, er det punkt, der skal måles ned til. 7. nakkehvirvel er lidt større end de andre nakkehvirvler og kan føles ned fingrene. Derfor er den et godt og præcist udgangspunkt for flere mål. Er den svær at finde, kan du tage en halskæde på, og punktet er der, hvor underkanten af halskæden krydser rygraden. Hvis man vil være helt sikker på, at det er det samme punkt, der bliver brugt hver gang, kan man tegne et lille kryds på huden.
Mål nr. 11: (RL) Ryglængden.
Denne måles lodret ned ad rygraden fra 7. nakkehvirvel til taljebåndets underste kant.
Mål nr. 12: (HL) Hoftelængden.
Dette mål går helt lodret fra 7. nakkehvirvel til det nederste hoftebånds nederste kant. Målebåndet skal denne gang ikke tvinges ind til rygraden men skal tage den aller korteste vej mellem de to punkter. Det vil sige, at hvis man er meget svajrygget, vil der være en masse luft mellem ryggen og målebåndet ud for taljen. Kontroller målet i forhold til mål nr. 11 (RL) + mål nr. 8 (HHV2). HL må ikke være længere end RL+HHV2! Er din ryg meget lige vil forskellen mellem HL og RL+HHV2 ikke være ret stor, men er du meget svajrygget, kan forskellen være omkring 5 cm.
Mål nr. 13: (BH) Brysthøjden.
Dette mål starter ud for 7. nakkehvirvel. Målebåndet lægges rundt om nakken og trækkes ned til det højeste sted på brystet. Dette mål tages både på venstre og på højre side af kroppen.
Mål nr. 14: (FLL) Forreste livlængde.
Dette mål starter også ud for 7. nakkehvirvel. Målebåndet lægges rundt om nakken og trækkes ned over det højeste sted på brystet og videre ned til taljebåndets underste kant. Målet tages både på venstre og på højre side af kroppen.
Mål nr. 15: (T-SK-T) Talje-skulder-talje.
Dette mål starter på taljebåndets nederste kant lige foran armen. Før målebåndet op over skulderens yderste punkt og træk målebåndet ned til taljebåndets nederste kant lige bag ved armen. Målet tages både på venstre og på højre side af kroppen.
Mål nr. 16: (BB) Brystbredde.
Dette mål går vandret mellem de to højeste brystpunkter
Mål nr. 17: (ÆGB) Ærmegabsbredde.
Læg målebåndet vandret ind i armhulen, så dets ende lige akkurat kan mærkes på den ene side af armen. Aflæs så målet, hvor målebåndet kommer til syne på den anden side af armen. Det vil sige at målet sådan set også svarer til bredden af overarmen.
Mål nr. 18: (HO) Halsomfang.
Dette mål hages hele vejen rund om halsen ved dens basis.
Mål nr. 19: (SK-H-SK) Skulder-hoved-skulder.
Dette mål tages fra halsens basis på den ene skulder, op over issen og ned til halsens basis på den anden skulde
Mål nr. 20: (SKBR) Skulderbredde.
Dette mål tages langs skulderen fra halsens basis og ud til enden af skulderknoglen. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 21: (ÆL) Ærmelængde.
Armen bøjes let, og målebåndet føres fra enden af skulderknoglen ned over den bøjede albue og videre til håndledet. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 22: (OAV) Overarmsvidde.
Målebåndet føres vandret rundt om overarmen på dens tykkeste sted. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 23: (HLV) Håndledsvidde.
Målebåndet lægges glat rundt om håndledet. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 24: (SL) Sidelængde.
Stå på flade fødder. Målet tages i siden fra tajlebåndets underste kant og ned til gulvet. Hvis du bruger meget forskellige hælhøjde på dine sko, kan det være en ide at tage målet med høje hæle på også (se bemærkning ved mål nr. 26). Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 25: (GF) Gulvlængden for.
Stå på flade fødder. Målet tages midt foran fra taljebåndets underkant til gulvet. Hvis du bruger meget forskellige hælhøjde, er det en god ide også at tage målet med høje hæle på (se bemærkning ved GB, mål nr. 26).
Mål nr. 26: (GB) Gulvlængden bag.
Stå på flade fødder. Målet tages midt bagpå fra taljebåndets underkant til gulvet. Hvis du bruger meget forskellige hælhøjde, er det en god ide også at tage målet med høje hæle på. Når det anbefales at tage målene 24, 25 og 26 både med og uden hæle er det fordi, disse mål indbyrdes afspejler kropsholdningen, og kroppens holdning kan godt ændre sig afhængig af hælhøjde.
Mål nr. 27: (GK) Gulv til knæ.
Stå på flade fødder. Målet tages bag på benet fra midten af knæhasen til gulvet. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 28: (ØL) Øverste lårvidde.
Læg målebåndet glat rundt om låret på dets tykkeste sted. For de flestes vedkommende vil det sige aller øverst på låret, men i enkelte tilfælde, hvor der for eksempel er tale om sportsmennesker, kan lårvidden være større midt på låret. Målet tages både i venstre og højre side.
Mål nr. 29: (LÆV) Lægvidde.
Læg målebåndet glat rundt om underbenet på det bredeste sted. Målet tage både i venstre og højre side.
Mål nr. 30: (T-SKR-T) Talje-skridt-talje.
Målet tages fra taljebåndets underkant midt foran, rundt langs skridtet og op til taljebåndets underkant bagpå.
.Mål nr. 31: (SK-SKR-SK) Skulder-skridt-skulder.
Dette mål er som regel længere end målebåndet kan nå. Derfor er det praktisk at starte målebåndet et sted, der er til at finde igen - for eksempel ved taljebåndets underkant midt for. Før målebåndet op over skulderen helt inde ved halsens basis og før det direkte ned til skridtet bagpå, rundt langs skridtet og op igen til udgangspunktet.
Mål nr. 32: (LH) Livhøjde.
Sid ned på et fast, vandret underlag som for eksempel et bord. Målet tages i siden fra taljebåndets underkant og ned til siddefladen. Målet tages både i venstre og højre side.
Holdning foran.
Stå på flade fødder med helt naturlig holdning og med front mod en lodret flade - for eksempel en dør. Kom helt tæt til døren, så kroppen lige rører ved den. Hvis brystet rammer døren før maven (ud for hoftebenene!) gør det, skal der sættes kryds i rubrik “A”. Noter hvor mange cm luft der er mellem maven og døren. Hvis brystet og maven (igen ud for hoftebenene!)rammer døren samtidig, skal der sættes kryds i rubrik “B”. Men hvis maven (ud for hoftebenene!) rammer døren før brystet gør det, skal der sættes kryds i rubrik “C”. Noter hvor mange cm luft der er mellem brystet og døren.

(Se note om forskellig holdning ved forskellige sko ved 'Holdning bagpå'.)

Holdning bagpå.
Stå på flade fødder med helt naturlig holdning og med ryggen til døren. Kom helt tæt på døren, så kroppen rører ved den. Hvis det øverste af ryggen rammer døren, før bagdelen gør det, skal der sættes kryds i rubrik “A”. Noter hvor mange cm luft der er mellem bagdelen og døren. Hvis det øverste af ryggen og bagdelen rammer døren samtidig, skal der sættes kryds i rubrik “B”. Hvis bagdelen rammer døren før det øverste af ryggen gør det, skal der sættes kryds i rubrik “C”. Noter
hvor mange cm luft der er mellem døren og det øverste af ryggen. 
Hvis du bruger meget forskellige hælhøjde er det en god ide at checke holdningen foran og bagpå med høje hæle på. Kroppens holdning kan nemlig godt ændre sig en del afhængig af hælenes højde.

Det udfyldte målskema sendes til Høskuldsson Design, Glentehusene 9, 2620 Albertslund sammen med bestillingen.
-------------------------
Link til målskemaet.
Link til hovedsiden for Fjernundervisning i tilskæring og syning.
Link til hovedsiden for Tilskæring.
Link til forsiden for Høskuldsson Design.